WYMIANA DOWODU REJESTRACYJNEGO
Z POWODU BRAKU MIEJSCA NA WPISY; ZMIANY ADRESU ZAMIESZKANIA WŁAŚCICIELA POJAZDU (W OBRĘBIE POWIATU) LUB ZMIANY NAZWISKA; JEGO ZAGUBIENIA, KRADZIEŻY LUB ZNISZCZENIA
STAROSTWO POWIATOWE W STARACHOWICACH
Miejsce składania dokumentów
WYDZIAŁ KOMUNIKACJI I DRÓG
Sala obsługi klienta – parter (stanowiska 1,2,3,4,7,8),
tel. (41) 276-09-33
fax. (41) 276-09-05
e-mail: [email protected]
WYMIANA DOWODU REJESTRACYJNEGO
- Z POWODU BRAKU MIEJSCA NA WPISY
- Z POWODU ZMIANY ADRESU ZAMIESZKANIA WŁAŚCICIELA POJAZDU (W OBRĘBIE POWIATU) LUB ZMIANY NAZWISKA
- Z POWODU JEGO ZAGUBIENIA, KRADZIEŻY LUB ZNISZCZENIA
Od czego zacząć?
Po uprzednim telefonicznym umówieniu wizyty pod numerem tel. 41 276 09 33 należy udać się do tut. Starostwa Powiatowego w Starachowicach ul. dr W. Borkowskiego 4 do Wydziału Komunikacji i Dróg (parter), następnie po uiszczeniu opłaty w Kasie przejść na salę obsługi Wydziału do stanowiska nr 1,2,3,4,7,8 i tam złożyć wniosek.
Wnioski przyjmowane są codziennie (wtorek – piątek) od godz. 8.00 do godz. 14.00 oraz w poniedziałek od godz. 8:00 do 16:30,
W związku z powyższym w poniedziałki po godzinie 15:00 płatności można będzie dokonać wyłącznie kartą za pomocą terminala płatniczego.
!!! Uwaga !!!
Pomiędzy godziną 11.00 a 11.30 pracownicy Wydziału Komunikacji i Dróg obsługujący klientów na "Sali Obsługi Klienta" (parter) mają przerwę śniadaniową, dlatego w tym czasie obsługa interesantów jest wstrzymana.
Opłaty
UWAGA !!!
Możliwość płacenia kartą płatniczą bezpośrednio przy stanowiskach CEPiK
Wydział Komunikacji i Dróg umożliwił na wszystkich ośmiu stanowiskach, związanych z rejestracją pojazdów i dwóch stanowiskach, związanych z prawami jazdy możliwość płacenia przez klienta kartą płatniczą za wykonaną usługę. Do każdej takiej transakcji doliczana jest opłata manipulacyjna w wysokości 2 zł dla operatora systemu którym jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych w Warszawie. Jeśli interesanci nie chcą korzystać z tej formy płatności, pozostaje możliwość dokonania opłaty w kasie starostwa w godzinach jej otwarcia lub zapłacić przelewem na konto i okazać dowód wpłaty.
Kasa czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach:
Poniedziałek - 7:45 – 15:00 (przerwa: 11:00 – 11:15)
Wtorek – Piątek - 7:45 – 14:30 (przerwa: 11:00 – 11:15)
- 72,50 zł – wymiana dowodu rejestracyjnego z wydanym pozwoleniem czasowym
- 54,00 zł – wymiana dowodu rejestracyjnego bez wydanego pozwolenia czasowego
Nr Konta dla opłat
Starostwo Powiatowe w Starachowicach
ul. Dr. W. Borkowskiego 4
Santander Bank Polska S.A.
82109025900000000147306795
(w tytule przelewu należy wpisać czego dotyczy opłata oraz nr VIN pojazdu)
- 17,00 zł – opłata za pełnomocnictwo
pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej
Nr Konta dla opłat skarbowych (np. za pełnomocnictwo)
Urząd Miasta w Starachowicach
ul. Radomska 45
Bank PKO BP SA.
21109025900000000148602940
(w tytule przelewu należy wpisać czego dotyczy opłata)
Kontakt
Wydział Komunikacji i Dróg w Starostwie Powiatowym w Starachowicach ul. Dr W. Borkowskiego 4,
- Telefon: 41 276 09 33
- fax: 41 276 09 05
- Email: [email protected]
- Skrzynka ePUAP: SP_STCE/Skrytka
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o wymianę dowodu rejestracyjnego (KD-R_R2);
- Dowód rejestracyjny;
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (nie dotyczy, gdy w dowodzie rejestracyjnym widnieje aktualne badanie techniczne);
- Dokument tożsamości (w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty, w przypadku przedsiębiorców wypis z KRS);
- Upoważnienie w przypadku działania przez pełnomocnika (oryginał);
- Oświadczenie złożone przez właściciela pod rygorem odpowiedzialności karnej, składanie fałszywych zeznań o utracie dowodu rejestracyjnego lub dotychczasowy dowód rejestracyjny;
W pierwszym etapie wymiany dowodu właściciel pojazdu (bądź jego pełnomocnik) chcąc wymienić dowód rejestracyjny musi zadzwonić do urzędu i umówić swoją wizytę telefonicznie. W dniu wizyty o konkretnej godzinie udaje się na salę obsługi Wydziału Komunikacji celem złożenia wniosku o wymianę dowodu rejestracyjnego. Pracownicy wydziału gruntownie sprawdzają wniosek pod względem poprawności, kompletności i zgodności danych. Następnie wniosek wprowadzany jest do aplikacji CEPiK. W dalszej kolejności wydawane jest pozwolenie czasowe na okres 30 dni,
- W drugim etapie wymiany dowodu dla klienta wydawany jest stały dowód rejestracyjny, wymaga to ponownego zgłoszenia się klienta do Urzędu z pozwoleniem czasowym (jeżeli było wydane).
Odbiór stałego dowodu odbywa się bez konieczności umawiania się na wizytę
Od 1 stycznia 2021r stały (twardy) dowód rejestracyjny można odebrać przez cały dzień pracy Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Starachowicach, tj. od godz. 8.00 do godz. 15.15 w biurze podawczym urzędu, znajdującym się na parterze budynku (główny hol).
Do odbioru stałego dowodu rejestracyjnego należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał pozwolenia czasowego (jeżeli było wydane),
- dowód osobisty,
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa sprawę - załącznik - pełnomocnictwo,
Informację czy twój stały dowód rejestracyjny został zamówiony, i tym samym jest już gotowy do odbioru w tutejszym Starostwie Powiatowym, można sprawdzić online na poniższej stronie internetowej:
-
https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Podając numer rejestracyjny i 5 ostatnich cyfr VIN (używając wielkich liter na klawiaturze)
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi załącznikami przewidzianymi przepisami prawa. Okres załatwiana sprawy (wprowadzenia do CEPiK) uzależniony jest od ilości dokumentów wpływających do tut. Wydziału Komunikacji. Termin na załatwienie sprawy zgodnie z KPA wynosi 1 miesiąc.
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji administracyjnej wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Starosty Starachowickiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Co jeszcze warto wiedzieć WAŻNE!!!
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym zobowiązuje właściciela pojazdu do zgłoszenia jego nabycia lub zbycia w ciągu 30 dni od daty jego zakupu/sprzedaży.
- Stosownie do przepisu art. 140 mb ustawy – Prawo o ruchu drogowym, kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadomi starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu podlega karze w wysokości od 200 do 1000 zł.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 18 grudnia 2017r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017r., poz. 2355 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jedn. Dz. U. z 2019r., poz. 2130 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2019r. poz. 2546);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016r. poz. 803 z późn. zm);
- Ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 sierpnia 2016r. r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2016 r. poz. poz. 1377 z późn. zm.).