Zadania Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych - "ES"
- Do zadań Wydziału należy prowadzenie spraw związanych z zadaniami Powiatu jako organu prowadzącego szkoły i placówki oświatowe oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu, jak również zadania z zakresu polityki społecznej
i rehabilitacji zawodowej. - Do zadań Wydziału w zakresie edukacji należy:
- kształtowanie sieci i profili kształcenia w publicznych szkołach ponadgimnazjalnych,
- prowadzenie spraw z zakresu zakładania, przekształcania i likwidowania powiatowych jednostek oświatowych,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- prowadzenie nadzoru w zakresie działalności finansowej i administracyjnej powiatowych jednostek oświatowych,
- obsługa powiatowych jednostek oświatowych w zakresie planowania i realizacji budżetu,
- opracowanie zbiorczego projektu budżetu w zakresie oświaty i wychowania,
- sporządzanie układu wykonawczego budżetu dla obsługiwanych działów,
- sporządzanie okresowych pisemnych informacji z realizacji budżetu po stronie wydatków,
- przygotowywanie wniosków w sprawie zmian w wydatkach budżetowych,
- naliczanie należnej dotacji dla szkół niepublicznych, przygotowywanie wniosków i przekazywanie środków,
- prowadzenie i aktualizacja planów finansowych poszczególnych szkół i placówek oświatowych,
- sporządzanie miesięcznych (rocznych) sprawozdań z wykonania planu wydatków budżetowych szkół i placówek oświatowych Rb-28S,
- przygotowywanie wniosków dotyczących przekazywania należnej subwencji szkołom i placówkom oświatowym,
- nadzór nad realizacją wydatków budżetowych w obsługiwanych działach,
- zatwierdzenie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
- analiza arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
- współdziałanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie zadań określonych w ustawie o systemie oświaty,
- współdziałanie z Kuratorium Oświaty w zakresie zadań określonych w ustawie o systemie oświaty,
- współpraca ze związkami zawodowymi w sprawach zastrzeżonych do konsultacji,
- prowadzenie procedury uzyskiwania przez nauczycieli kontraktowych stopnia nauczyciela mianowanego,
- kierowanie dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego zgodnie z orzeczeniami,
- kierowanie nieletnich do placówek resocjalizacji na podstawie postanowień sądowych,
- koordynowanie współpracy międzynarodowej szkół, we współpracy z Biurem Rozwoju Powiatu,
- organizowanie konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń o tematyce pedagogicznej i szkolnej,
- pomoc w realizacji zajęć pozalekcyjnych,
- dokonywanie oceny pracy dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z konkursami na kandydata na stanowisko dyrektora i powierzenie przez Zarząd stanowisk kierowniczych w oświacie,
- opracowanie zasad wynagradzania nauczycieli zgodnie z ustawowym obowiązkiem nałożonym na organ prowadzący,
- prowadzenie wraz z Wydziałem Organizacyjnym, spraw osobowych dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,
- nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat,
- pozyskiwanie środków finansowych i realizacja zadań Powiatu Starachowickiego związanych z wdrażaniem programów strukturalnych dla szkół ponadgimnazjalnych i placówek oświatowo-wychowawczych,
- koordynowanie pracami szkół ponadgimnazjalnych, które realizują projekty oraz ich rozliczanie,
- prowadzenie planów finansowych realizowanych zadań w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych,
- koordynowanie sprawozdawczości – System Informacji Oświatowej,
- prowadzenie spraw związanych z pracami komisji ds. przyznawania środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli czynnych i emerytowanych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Starachowicki,
- przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów szkół i placówek.
- Do zadań Wydziału w zakresie kultury fizycznej i sportu należy: organizacja i nadzór nad powiatowymi szkolnymi zawodami sportowymi.
- Do zadań Wydziału w zakresie polityki społecznej należy:
- koordynacja działań i obiegu informacji w ramach współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Domami Pomocy Społecznej, Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą, Placówkami Opiekuńczo – Wychowawczymi typu Rodzinnego, Warsztatami Terapii Zajęciowej, Powiatowym Zakładem Aktywności, Zawodowej oraz Powiatowym Środowiskowym Domem Samopomocy w szczególności w zakresie:
- przekazywania informacji niezbędnych do opracowania powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- koordynowania całokształtu działań związanych z pozyskiwaniem środków w ramach programów wdrażanych przez PFRON w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- przygotowywania projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w sprawie podziału środków PFRON przekazanych według algorytmu na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- przygotowywania zarządzeń Starosty w sprawie ustalenia miesięcznego kosztu pobytu mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej w Starachowicach oraz Domu Pomocy Społecznej w Kałkowie – Godowie im. Sue Ryder,
- przygotowywania zarządzeń Starosty w sprawie ustalenia miesięcznego kosztu pobytu dziecka w Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej i Placówkach Opiekuńczo – Wychowawczych typu Rodzinnego,
- koordynowania działań związanych z przygotowywaniem i realizacją umów dotyczących przekazywania środków samorządowych na dofinansowane kosztów utrzymania uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej i Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej.
- prowadzenie spraw określonych w art. 7 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- obsługa techniczna Powiatowej Rady Kombatantów i Osób Represjonowanych,
- organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego,
- wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń,
- prowadzenie rejestracji i nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej nieprowadzącymi działalności gospodarczej, uzyskującymi osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji Starosty,
- prowadzenie ewidencji fundacji działających na terenie powiatu starachowickiego,
- przygotowywanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części, obejmujących więcej niż jedną gminę,
- realizacja zadań określonych w programie współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- realizacja żądań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej,
- prowadzenie ewidencji organizacji pozarządowych działających na terenie powiatu,
- prowadzenie całości spraw związanych z ewidencją Uczniowskich Klubów Sportowych (analiza dokumentów ewidencyjnych, wydawanie decyzji, prowadzenie rejestru)
- Do zadań Wydziału w zakresie rehabilitacji zawodowej należy:
- dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z:
- wyposażeniem stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej,
- adaptacją pomieszczeń zakładu pracy dla potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- adaptacją lub nabyciem urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,
- zakupem i autoryzacją oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- rozpoznaniem przez służby medycyny pracy potrzeb, o których mowa w lit. b-d ,
- szkoleniem zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
- przyznawanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy nie pozostająca w zatrudnieniu, jednorazowych środków finansowych PFRON na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej,
- przyznawanie osobie niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą albo własne lub dzierżawione gospodarstwo rolne dofinansowania, ze środków PFRON, do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie tej działalności,
- przeprowadzanie szczegółowych kontroli u pracodawców oraz osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą lub rolniczą, z którymi zawarto umowy finansowane ze środków PFRON,
- współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych, zgodnie z obowiązującymi standardami,
- monitorowanie działalności statutowej Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej w Stykowie,
- realizowanie programów celowych PFRON przyjętych do wykonywania przez Zarząd Powiatu,
- przygotowanie zbiorczych sprawozdań rzeczowo – finansowych z wydatkowania środków PFRON w zakresie zadań realizowanych przez jednostki dysponujące funduszem (PCPR, PUP, Starostwo Powiatowe),
- przygotowywanie sprawozdań do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o udzieleniu pomocy publicznej,
- przygotowywanie procedury konkursowej oraz prowadzenie spraw w zakresie zadań realizowanych ze środków PFRON przez fundacje oraz organizacje pozarządowe na zlecenie samorządu Powiatu,
- obsługa administracyjna Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych działającej przy Staroście Starachowickim.
- Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.