Zadania Wydziału Geodezji Kartografii i Katastru
Do zadań Wydziału Geodezji, Kartografii i Katastru zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2052) należy:
1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
Prowadzenie dla obszaru powiatu:
- baz danych ewidencji gruntów i budynków,
- baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
Tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych:
- rejestru cen nieruchomości,
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych
- w skalach 1:500-1:5000,
Tworzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych, co najmniej w jednej ze skal
(1: 500, 1: 1000, 1:2000, 1: 5000)
2. Koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3. Zakładanie osnów szczegółowych;
4. Przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących
nieruchomości;
5. Ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
Szczegółowy wykaz zadań realizowanych przez Wydział Geodezji Kartografii i Katastru:
1. W zakresie ewidencji gruntów i budynków:
- bieżąca aktualizacja ewidencji gruntów i budynków na podstawie prawomocnych orzeczeń sądu, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia, wpisów w księgach wieczystych, zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, wpisów w innych rejestrach publicznych, dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie aktualizacji ewidencji gruntów w szczególnych przypadkach
- wydawanie decyzji w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów
- zawiadamianie o dokonanych zmianach w ewidencji gruntów podmiotów i organów wyszczególnionych w rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków
- nakładanie w drodze decyzji obowiązku opracowania dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków
- przeprowadzanie procedury modernizacji i okresowej weryfikacji ewidencji gruntów i budynków
- sporządzanie okresowych zestawień zbiorczych dotyczących gruntów, budynków i lokali
- udzielanie informacji o gruntach, budynkach i lokalach
- udostępnianie danych z ewidencji gruntów i budynków w formie wypisów z rejestrów, kartotek, wykazów, wyrysów z mapy ewidencyjnej, plików komputerowych, usług danych przestrzennych
- wydawanie danych z rejestru cen nieruchomości
- wydawanie zaświadczeń odnośnie archiwalnych wpisów w ewidencji gruntów i budynków
- ustalanie opłaty za udostępnione materiały i sporządzanie Dokumentu Obliczenia Opłaty, a w razie sporu wydawanie decyzji administracyjnych o ustaleniu opłaty
2. W zakresie obsługi i udostępniania państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
- gromadzenie, prowadzenie i udostępnianie Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
- prowadzenie ewidencji materiałów zasobu
- prowadzenie rejestru zgłoszeń prac geodezyjnych
- udostępnianie materiałów zasobu do zgłoszeń prac geodezyjnych
- weryfikacja i przyjmowanie do zasobu opracowań geodezyjnych
- bieżąca aktualizacja baz danych na podstawie dokumentacji geodezyjnej przyjętej do zasobu
- wyłączanie z zasobu materiałów, które utraciły przydatność użytkową
- prowadzenie rejestru wniosków o udostępnianie materiałów zasobu
- udostępnianie materiałów zasobu na wniosek
- wystawianie licencji określających możliwości wykorzystywania udostępnionych z zasobu materiałów
- ustalanie opłaty za udostępnione materiały i sporządzanie Dokumentu Obliczenia Opłaty, a w razie sporu wydawanie decyzji administracyjnych o ustaleniu opłaty
- przetwarzanie materiałów zasobu do postaci elektronicznej
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
- inwentaryzacja i modernizacja osnowy poziomej i wysokościowej
- prowadzenie Geoportalu, w tym obsługa wykonawców prac geodezyjnych i innych podmiotów w trybie chronionym
3. W zakresie koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu
- - uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu w ramach narad koordynacyjnych
- - prowadzenie rejestru wniosków dotyczących usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu
- - kontrola przedstawianych do uzgodnień dokumentacji projektowych
- - współpraca z podmiotami władającymi sieciami uzbrojenia terenu
- - sporządzanie protokołów z narad koordynacyjnych
- - dokonywanie adnotacji przez przewodniczącego narad koordynacyjnych na dokumentach będących przedmiotem narad
- - wprowadzanie usytuowania projektowanego uzbrojenia terenu na mapę zasadniczą (w systemie cyfrowym).